Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az esszéírás lehetséges sémája: a „szaloncukor-elv”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az esszéírás lehetséges sémája: a „szaloncukor-elv”"— Előadás másolata:

1 Gyakorlati segítség a kétszintű irodalom érettségi vizsga szövegalkotási feladataihoz

2 Az esszéírás lehetséges sémája: a „szaloncukor-elv”
A téma tág közelítése Néhány részletesen vizsgálandó szempont kiválasztása indoklással A kiválasztott szempontok részletes értelmezése szorosan a szöveghez kötötten, példákkal, a retorikus szerkesztés szabályai szerint (tételmondat, bizonyítás, következtetés-összegzés láncolatában) Visszatérés a bevezetés második részéhez, a kifejtő rész összegzése, végső következtetések megvonása Kiterjesztés erkölcsi, filozófiai, esztétikai, életközeli, történelembölcseleti, létfilozófiai vonatkozás(ok) irányába (egy következő esszé/ gondolatmenet tág közelítési lehetőségének irányába

3 Bevezetés - frappáns kezdés (gondolatébresztő kérdés, idézet, személyes érintettség) - téma körülhatárolása ( a dolgozat mely szempont(ok)ból vizsgálja a kérdést, mire fog kitérni) - minimum 5 sor, maximum fél oldal

4 Tárgyalás - részletes kifejtés a feladat kulcsszavai és követelményei alapján - a tételmondatokat, a főbb állításokat mindig példákkal szemléltetett érvek támasztják alá - több bekezdésre tagolódik, az esszé leghosszabb része - a bekezdések, mondattömbök, mondatok között logikai-tartalmi kapcsolat van Ne térj el a témától! A tárgyalás több bekezdésből áll!

5 Befejezés - összefoglalás - a bevezetésben feltett kérdésre adott válaszok - személyes vélemény - a téma utóélete - miről lehetne még írni - hatásos zárszó – idézet a műből, mint örök tanulság Fél oldal – külön bekezdésbe Figyelj az arányokra! Írj vázlatot!

6 téma, kommunikációs helyzet, anyaggyűjtés, elrendezés Piszkozat
„… a szakértők több időt töltenek a tevékenység megtervezésével, mint a kezdők.” (R. Fisher) Az írás mint folyamat Tervezés téma, kommunikációs helyzet, anyaggyűjtés, elrendezés (grafikai szervezők használata) Piszkozat Átdolgozás megbeszélés, bírálat, kérdés, javaslat, újraírás, átírás Korrektúra stílus, nyelvhelyesség, helyesírás Közreadás felolvasás, publikálás

7 A szövegalkotási feladatok összetett kritériumrendszere
A szöveg tartalmi kifejtettsége A szöveg megszerkesztettsége A szöveg nyelvi minősége

8 Az értékelés 6+1 szempontja
Tartalom (világos, érdekes, fontos, informatív üzenet) Felépítés (logikusság, érdeklődés fenntartása) Stílus (egyéni jegyeket visel magán) Szóválasztás (gazdag, színes, pontos szóhasználat) Gördülékenység (felolvasva jól hangzik) Szöveghelyesség (helyesírás, nyelvhelyesség, bekezdések, központozás) Külalak (az íráskép rendezettsége)

9 A jó dolgozat kritériumai

10 1. Tartalom A dolgozat célja világos, jól kivehető
Valamennyi bekezdés összefügg a dolgozat központi gondolatával Minden bekezdés kellően kidolgozott, a tételmondatokat odavágó részletek és példák támasztják alá A szerző mindvégig megmarad a központi gondolatnál A dolgozat elegendő információt tartalmaz a téma kifejtéséhez

11 2. Felépítés A bevezetés érdekfeszítően megírt, jól érzékelteti a központi gondolatot, továbbolvasásra készteti az olvasót A felépítés logikus, az olvasó könnyen tudja az írást követni Nem maradtak ki olyan dolgok, amelyek hiányérzetet ébresztenek az olvasóban Mindegyik bekezdés egy-egy gondolat köré szerveződik A befejezés összefoglalja az elmondottakat, gondolkodásra készteti az olvasót Az olvasó nem találkozik elvarratlan szálakkal

12 3. Stílus Az esszé hangvétele egyéni, a szerző sajátja
Az esszé úgy hangzik, mintha a szerző közvetlenül szólna az olvasóhoz Az esszéből világosan kivehető, hogyan érez és gondolkodik a szerző valójában a témával kapcsolatban Az esszé meggyőző, nem hamisan csengő Az esszét élvezet olvasni

13 4. Szóválasztás A szavak nagy megjelenítő erővel bírnak, az általuk közvetített képet az olvasó maga elé tudja képzelni Nincsenek olyan szavak, amelyek bántóan gyakran ismétlődnének A nyelvhasználat természetes, nem mesterkélt Mellőzi a közönséges szavakat, a szlenget, a sablonos szófordulatokat

14 5. Gördülékenység Minden mondat értelmes, kerek egész
Amennyiben félmondatok vannak, azok használata szándékos, az üzenet pontosabb közvetítését szolgálja A mondatok hossza eltérő A mondatok szerkezete változatos A mondatok nem egyformán kezdődnek A mondatok zökkenőmentesen követik egymást, közöttük logikai és nyelvi kapcsolat van A dolgozatot könnyű olvasni

15 6. Szöveghelyesség A dolgozat nem egyetlen bekezdésből áll
Mindegyik új gondolat új bekezdésbe tartozik, melyeket behúzás jelöl A kevéssé eltérő gondolatok ugyanabban a bekezdésben vannak, így az írás nem tartalmaz túl sok bekezdést A helyesírási hibák javítva vannak

16 Puskakártyák

17 1. Tartalom Szűkítsd le a témát egy kisebb területre, amit már kezelni tudsz! Próbálj eredeti gondolatokat felvetni! Hasznosítsd a tapasztalataidat! Fogalmazd meg gondosan a fő gondolatokat! Támaszd alá az állításodat megfelelő részletekkel! Maradj a témánál! Dolgozd ki a témát érdekfeszítő módon!

18 2. Felépítés Írj hívogató címet, amely megragadja az olvasó figyelmét!
Győződj meg a szerkezet helyes logikájáról, a részek megfelelő sorrendjéről! Közöld adagolva az információt! Biztosítsd a kapcsolatot az egyes gondolati egységek között! Ügyelj a befejezésben arra, hogy összegzés legyen, és az olvasó gondolkodhasson a leírtakon Ellenőrizd, hogy a felépítés egésze a központi gondolat kiemelését szolgálja-e! Legyen a felépítés áttekinthető!

19 3. Stílus Írj őszintén! Merj hangot adni a témával kapcsolatos saját gondolataidnak! Igazodj a nyelvi megformálásban az olvasó által használt nyelvhez! Olvasd fel hangosan, amit írtál, hogy így tetszik-e neked! Vigyél az írásodba több kifejező erőt, mint ami egy enciklopédia szócikkében van! Láttasd meg az olvasóval magad, érzékelje, hogy ki áll a szavak mögött! Légy folyamatosan kapcsolatban az olvasóval!

20 4. Szóválasztás Használj olyan szavakat, amelyek szemléletessé teszik a mondandódat az olvasó számára! Kerüld a többféleképpen érthető, általános jelentésű szavakat! Törekedj a pontos szóhasználatra! Tudatosan válogasd meg a szavaidat! Kerüld a közhelyszerű sablonokat és a szleng körébe tartozó kifejezéseket! Kerüld a szóismétlést!

21 5. Gördülékenység Legyen az írásodnak lendülete, ritmusa!
Lehessen az írásodat kifejezően felolvasni! Írj kerek, egész mondatokat! Legyenek a mondataid eltérő hosszúságúak! Indítsd különbözőképpen mondataidat! Használj változatos mondatszerkezeteket! Ügyelj arra, hogy a leírt mondataid természetesen hangozzanak!

22 6. Szöveghelyesség Legyen címe az írásodnak!
Tagold a szöveget bekezdésekre! Feleljenek meg a nyelvtani szerkezeteid a magyar nyelv kívánalmainak! Legyen az írásod mentes a helyesírási hibáktól, még a „nehéz” szavak esetében is! Ügyelj a helyes központozásra! Vigyázz arra, hogy mit kell nagybetűvel írni!

23 Önértékelés a hat szempont segítségével

24 1. Tartalom A dolgozatom érdekes, ha valaki hozzákezd az olvasásához, nem fogja abbahagyni Esszémnek világos célja, központi gondolata van A részletek, a példák idevágóak, olyanokra is kitértem, amelyek nem mindenkinek jutnak eszébe Tartottam magam a fő gondolatokhoz Átgondoltam a témát, tudom, hogy miről beszélek

25 2. Felépítés Jó bevezetést írtam, felkelti az olvasó figyelmét
Megfelelő sorrendben mondtam el a dolgokat, az olvasónak könnyű lesz követni Mindegyik résztémát külön bekezdésben fejtettem ki A végén lezártam a témát, lehetőséget adtam az olvasónak arra, hogy gondolkozzon a leírtakon

26 3. Stílus Szerintem az esszém hűen tükrözi, mit gondolok valójában a témáról Tetszik, amit írtam, másnak is tetszeni fog Megmutattam valamit magamból, aki olvassa, nem fogja összetéveszteni máséval, mert ez a dolgozat én vagyok, más nem így ír Igyekeztem olyan hangot megütni, amivel igazodok a reménybeli olvasókhoz

27 4. Szóválasztás Igyekeztem szemléletes szavakat használni
Sablonok helyett megpróbáltam a dolgokat a magam módján kifejezni Olykor új szerű nyelvi megoldásokkal éltem, kísérletezve azzal, hogy mi tetszik jobban az olvasó fülének

28 5. Gördülékenység Mondataim értelmesek, jelentésük világos, nem hagytam ki szavakat Mondataim lendületesek, energikusak Mondataim változatosak, egyesek hosszabbak, mások rövidebbek, és nem egyformán kezdődnek Többszöri elolvasás után is úgy találom, hogy az írásom ugyanolyan jól hangzik, mint amikor először visszaolvastam

29 6. Szöveghelyesség A nyelvtani, helyesírási, központozási hibákat kijavítottam Mindegyik bekezdés behúzással kezdődik, láthatóan elkülönül a többitől A jó helyesírás, nyelvtan, nagybetűhasználat és bekezdésformázás miatt senkinek nem okoz nehézséget hangosan felolvasni az írásomat Ha az írásomat kiadnák, a szerkesztőnek nem sok dolga lenne vele, mielőtt átadná a tördelőnek

30 Példa a szövegalkotási feladatok kritériumos értékelésére (érvelés)
szempontok igen részben nem A szöveg írója a bevezetőjében értelmezi a feladatban megjelölt kérdést, állítást, tételt. Állásfoglalásához megalapozott, strukturált háttértudással rendelkezik. A tárgyalásban logikus és koherens érvrendszert épít fel. Az érvrendszer nyelvileg kellően kifejtett. Az érvrendszer az ellentétes véleménylehetőségeket is mérlegeli, cáfolatot is tartalmaz. A szöveg írója a befejezésben következtetést von le, személyes véleményt alkot.

31 Példa a szövegalkotási feladatok kritériumos értékelésére (összehasonlítás)
Szempontok a bevezetéshez igen nem A tanuló röviden bemutatja az összehasonlítandó műveket. A tanuló röviden indokolja a művek összevethetőségét. A tanuló árnyalt szempontfelvetéseket javasol az összehasonlításhoz. A tanuló kiválaszt az általa felvetettek közül néhány szempontot, amit a kifejtésben tesz majd vizsgálat tárgyává. A tanuló megindokolja választásának szempontjait. A tanuló előfeltevésekkel él a vizsgálandó szempontokra adható válaszokat illetően.

32 Nehézségek esszéírás esetén I.
Szorít az idő Megoldás: Mielőtt elkezded írni az esszét, készítsd rövid tervet, melyben rögzíted azokat a pontokat, amelyeket ki akarsz fejteni! Ha nincs időd befejezni, próbáld vázlatosan, röviden feltüntetni, hogy miről írnál még

33 Nehézségek esszéírás esetén II.
Gondatlanságból, figyelmetlenségből elkövetett hibák (egy fontos pont kihagyása, rosszul értelmezted a kérdést) Megoldás: Próbáld tudatosan nagyon figyelmesen elolvasni és végiggondolni a feladatot, mielőtt elkezded az írást! Ha elkészültél, olvasd át újra az egész esszét!

34 Nehézségek esszéírás esetén III.
Leblokkolás – csak nézed a kérdést és az égvilágon semmi nem jut eszedbe Megoldás: Próbálj szabadon asszociálni a témához, hogy előbukkanjon az elfelejtett anyag – firkáld le gondolataidat egy vázlatpapírra Ha egy pont nem jut eszedbe, ugord át, hagyd ki a helyét, később térj vissza rá Ha egy bizonyos rész nem jut eszedbe, próbálj kifejteni egy odakapcsolódó részt

35 Rendszerezési technikák

36 Jegyzetelés Áttekinthetően, levegősen írjunk (széles sáv minden oldalon) Témáknak, altémáknak adjunk címeket (kiemelés színnel, aláhúzással, bekeretezéssel) Tagoltan írjunk

37 Vázlat Témakör, téma, cím kiemelése
Kulcsszavak mellérendelése pl. gondolatjelekkel A kulcsszóhoz új vagy utaló információ mellérendelése Idegen szavak, kifejezések fordítása, értelmezése

38 Vázlatjelölések → utalónyíl (következik valamiből)
√ ? hiányjel (valamit nem értek) - gondolatjel (felsorolásnál) __ aláhúzás (kulcsszó-kiemelés, cím) n.b. (!) nota bene (nagyon fontos) l. lásd (a szöveg forráshelye) Vö. vesd össze (valami ismerettel való összevetés)

39 Aláhúzás, kiemelés Skimming – tájékozódó, futólagos olvasás
Skipping – kereső olvasás Blattoló olvasás – egy szöveg első olvasata Meditatív olvasás – elemző olvasás (ekkor érdemes aláhúzni a fontos gondolatokat)

40 Ki? Mi? Mikor? Hol? Miért? Hogyan? módszer
Kék – kiről szól Zöld – mi történik vele Piros – mikor történt Fekete – hol történt stb.

41 Összehasonlító táblázat
A mese címe Az öreg halász és nagyravágyó felesége Három kívánság A főszereplők száma 3 Jótevő ponty tündér Szerencsét- lenség oka tehetetlenség meggondolat- lanság

42 Venn-diagram

43 Venn-diagram Kölcsey: Himnusz Vörösmarty: Szózat
himnusz keretes szónoklat Istenhez emberekhez múlt bűn jelen átoksúly jövő ész, erő, akarat

44 Eseménylánc Indító esemény 1. esemény 2. esemény 3. esemény
Befejező esemény (kimenetel)

45 Szemponttáblázat Szempontok Himnusz Szózat Műfaj Beszédhelyzet
Érvelő szerkezet Idősíkok

46 Hierarchia séma (fadiagram)

47 Fürtábra a könyv célja diákok ELŐSZÓ közvetlenség előzetes a könyvből
felnőttek

48 Pókhálóábra optimizmus hűség végtelenség Mindvégig halál örökre
nyelvtanilag hiányos

49 Gondolkodástérkép szavakkal érvel
testvéri szeretet istenek rendelete végtisztelet megadása kétszer porral hinti be testvére testét felvállalja tettét eszközei érvei Antigoné céljai személye testvére eltemetése Oidipusz lánya Iszméné testvére Kreón unokahúga Haimón jegyese jelleme kiáll az igazáért vakmerő családszerető elszánt, makacs

50 Jellemtérkép (karaktertérkép)
rontások átkok bosszú gonosz ellopja Tünde hajtincsét 1. érv MIRÍGY tulajdonság számító szürreális 2. érv túlvilági beszéd érthetetlen

51 Kettéosztott napló Ady Endre: A Tisza-parton
Reflexió, értelmezés Folyótoposzok, élettoposzok, az egyik a vers első, a másik az utolsó sorában jelenik meg, a Gangesz a lírai én múltjához, a másik a jelenéhez kapcsolódik, keretet alkotnak, de ellentétes értékek kapcsolódnak hozzájuk Metafora, lehet költészetjelkép, a beszélő lelki érzékenységét, sebezhetőségét, szépség utáni vágyát jelölheti, szecessziós motívum A magyar táj, kultúra jellegzetes motívumai, megölik a lírai én álmait, negatívak. Nem értem, hogy kerülhet ide a malomalja. Vajon mit jelenthet? A szövegkörnyezet alapján semmi jót. Idézet „Gangesz” – „Tisza” „A szívem egy nagy harangvirág” „Gémes kút, malomalja, fokos”

52 Kettéosztott napló Kosztolányi Dezső: Boldog, szomorú dal
Közelítési szempontok 1. Cím, kérdésfelvetés (2. Szerkezet 3. Az első rész motívumainak, értékszerkezetének vizsgálata 4. A kincsmotívum és lehetséges jelentései 5. A két rész egymáshoz és a címhez való viszonya 6. A létösszegzés ténye és eredménye) A sorrend indoklása Ebben az esetben azért a cím vizsgálatával kezdem az értelmezést, mert a cím előrevetíti a versszöveg lehetséges szerveződését, szerkezetét, másrészt a hiányzó kötőszó kiegészítései egyben különböző értelmezési lehetőségeket is kijelölnek számomra.

53 Történetpiramis Veres Kemény, kegyetlen Alkonyi, kihalt puszta
________________ a főszereplő 2 szó jellemzés __________________ 3 szó a helyszínre ____________________ 4 szó a problémáról _____________________ 5 szó az egyik az egyik eseményről _______________________ 6 szó egy másikról ______________________ 7 szó a megoldásról 8 szó személyes vélemény, reflexió Veres Kemény, kegyetlen Alkonyi, kihalt puszta Veres juhász gyilkol a nyájért A kutyák jeleznek és összeverekednek Bodri fiával vetetik le a halott apa szíját Veres juhász megvacsorázik és elhajtja a nyájat Hátborzongató, feszültségteli gyilkosság

54 T-táblázat Ibsen Babaszobájának középpontjában a nőkérdés áll
IGEN A polgári családeszmény és annak válsága Női szereplehetőségek Nóra viszonya férjéhez, gyermekeihez, a családhoz NEM Az ember és szereplehetőségeinek problémája Általános szerepjátszás és szerepfelvételek Az ember viszonya önazonosságához és a társadalmi elvárásokhoz


Letölteni ppt "Az esszéírás lehetséges sémája: a „szaloncukor-elv”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések